The Perks of Being a Wallflower

Afbeelding

Het boek The Perks of Being a Wallflower (Nederlandse titel: De Belevenissen van een Muurbloem) gaat over de 15-jarige Charlie. Het is de dag voordat Charlie begint met zijn eerste brief. Hij schrijft brieven naar iemand die hij nog nooit heeft ontmoet. Ondanks dit begint hij elke brief met ‘Lieve vriend,’. Charlie vertelt over wat er allemaal gebeurd in zijn leven en hoe hij hier over denkt. Charlie is een eerstejaars en hoewel hij geen nerd is, is hij niet bepaald populair. Hij is verlegen en erg slim, hij observeert andere mensen, maar zelf doet hij niet mee. Hij is een muurbloem, hij zit gevangen tussen het proberen om zijn leven te leven en ervoor weg te rennen. Charlie probeert een weg te vinden door een, voor hem, nog onbekende wereld. De wereld van eerste dates, gemixte muziektapes, familiedrama’s en nieuwe vrienden, de wereld van sex, drugs en de Rocky Horror Picture Show. Maar Charlie kan niet altijd aan de andere kant staan en naar andere mensen kijken, hij moet de touwtjes toch in eigen handen nemen om zich grenzeloos te voelen.

Naar mijn mening is The Perks of Being a Wallflower één van de beste boeken die ik tot nu toe heb gelezen en ik raad hem aan iedereen vanaf ongeveer 15 jaar aan om dit boek te lezen. Charlie heeft een hele interessante kijk op het leven en weet dit goed te verwoorden in zijn brieven. Ik kan mezelf soms goed met hem vergelijken qua manier van denken en dat heb ik niet vaak met boeken. Dankzij dit boek heb ik kennis gemaakt met de 90’s in Amerika, want het boek speelt zich af in 1991-1992. Dit merk je aan de muziek die in het boek wordt vermeld en de Rocky Horror Show, die typerend zijn voor die tijd. Zoals ik altijd heb met goede boeken, las ik dit boek snel uit. Maar toch heb ik hier toch altijd een beetje spijt van zodra ik het boek uit heb. Zo ook bij dit boek. Ik vind dat dit boek anders is dan de meeste boeken die ik eerder heb gelezen, met name omdat het boek helemaal niet voorspelbaar is en je niet weet wat er het volgende moment gaat gebeuren. Het boek is ook verfilmd en ik heb de film gezien en vond die heel goed. Het was fijn dat de film zich goed aan het boek heeft gehouden en niet veel dingen heeft weggelaten, zoals bij veel boekverfilmingen gebeurd. Ook heeft de films goede acteurs die hun rol goed uitvoeren.

Kortom, The Perks of Being a Wallflower vind ik een boek dat iedereen gewoon een keer heeft moeten lezen.

Boek: The Perk of Being a Wallflower

Schrijver: Stephen Chbosky

~Merlyn

Afbeelding

Geef een reactie

